Monday, April 2, 2012

Suu Kyi VS Anwar Ibrahim?

“Nasib Suu Kyi hampir sama dengan nasib Anwar”,

Begitulah bunyi di twitter Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menunjukkan usaha menyamakan kedua-dua tokoh Burma dan Malaysia itu. Sebenarnya usaha menyamakan kedua tokoh ini adalah salah satu strategi ‘kumpulan pemikir Anwar’ yang berpengkalan di Amerika Syarikat (AS) sejak dari tahun 2007 lagi. Anwar sendiri kelihatan bersungguh-sungguh mahu menyamakan dirinya dengan tokoh wanita dari Burma itu. (nak tau lebih lanjut : Click sini)

Rachel Motte, wartawan New Ledger menyifatkan Anwar Ibrahim dan Aung San Suu Kyi adalah tidak sama berdasarkan rekod peribadi kedua-dua tokoh tersebut. Anwar bukan Aung San Suu Kyi. Sebenarnya, tindakan beliau sebagai pengasas bersama sebuah badan yang memperjuangkan Persaudaraan Islam Sejagat menunjukkan beliau jauh berbeza dengan Suu Kyi, yang telah banyak berkorban untuk memperjuangkan demokrasi,” tulis Motte, penulis New Ledger laman web berhaluan kanan di AS.

Menurut Motte, rekod peribadi Anwar sangat berbeza apa yang berlaku terhadap Suu Kyi, malah lanskap politik Malaysia dan Myanmar tidak langsung mempunyai persamaan. Ujarnya, Suu Kyi pernah dinobatkan dengan Anugerah Nobel pada 1991 atas usaha perjuangan tanpa keganasan untuk demokrasi dan hak asasi manusia di Myanmar. Ayahnya, Aung San yang terlibat dalam proses perundingan kemerdekaan Burma dari jajahan British pada 1947, telah dibunuh oleh musuh politiknya ketika Suu Kyi berumur dua tahun. (lebih lanjut : Click sini)



p/s : Tak paham sungguh, apa yang sama dengan Suu Kyi pun xtau.....dah sah-sah jantina memang la tak sama.... nak kata perjuangan sama? Jauh panggang dari api la...



No comments:

Post a Comment